מנכ"ל משרד החוץ לשעבר: "ניסיונות התיווך אינן מקומנו הטבעי"

    אסתי פלד 3 Comment on מנכ"ל משרד החוץ לשעבר: "ניסיונות התיווך אינן מקומנו הטבעי"

    מנכ"ל משרד החוץ לשעבר, אלון ליאל אומר בריאיון ל'קול חי': "כשנסתכל אחורה עוד שנים, השם פוטין לא יהיה כל כך פופולרי בלשון המעטה – ולא נתגאה בזה שרצנו אליו כעת בעיצומה של המלחמה"

    צילום: קובי גדעון/ לע"מ
    20:48
    21.05.24
    קובי פינקלר No Comments on הרמטכ"ל: "מוכנים להסתכן גם למען גופות חטופים"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מנכ"ל משרד החוץ לשעבר וחוקר יחסים בין לאומיים, אלון ליאל שוחח עם אבי מימרן במהדורה המרכזית על ניסיונות התיווך הישראליים בין רוסיה לאוקראינה: "זה דבר חסר תקדים בדיפלומטיה הישראלית, בנט הזניק את עצמו לחמישייה הפותחת של המנהיגות העולמית. אני לא מתלהב מזה ואני מאוד מודאג", אומר ליאל. "אני חושב שזה לא היה מקומנו הטבעי. המקום שלנו הוא עמוק בתוך המערב ולא בהסתודדויות עם פוטין".

    לדבריו "כשנסתכל אחורה עוד שנים, השם פוטין לא יהיה כל כך פופולרי בלשון המעטה – ולא נתגאה בזה שרצנו אליו כעת בעיצומה של המלחמה".

    "בנט הכניס את עצמו לפוזיציה שהוא יצר ציפיות שהוא הולך לעצור את המלחמה הזאת. כשהעולם בוער והוא הולך לטפל באינטרסים שלנו במוסקבה זה נראה יפה רק בעין ישראלית, אבל העולם כולו מפסיד הרבה ומשלם מחירים – עכשיו זה הזמן לחשוב על עצמנו? זאת טעות היסטורית. אין לי ספק איפה אנחנו צריכים להיות".

    "פוטין כרגע הוא מוקצה, לפי דעתי בעוד שנתיים-שלוש הוא ייזכר לדיראון עולם. זו מלחמת עולם שאם הוא ינצח בה אוי ואבוי לנו. אנחנו חייבם שהוא יפסיד כי שם אנחנו רוצים להיות", מוסיף ליאל.

    הוא מדגיש "הבסיס שלנו הוא במערב ואנחנו רוצים שהמערב ינצח במלחמה הזאת ושאוקראינה תישאר חופשית ועלינו לתרום למאמץ הזה. רוסיה צריכה לשלם מחירים על מה שהיא עשתה. עוד כמה שנים יהיה לנו מאוד לא נעים התמונות האלו מהיום העשירי למלחמה כשבנט יושב עם פוטין".

    ליאל התייחס גם לנושא מדיני אחר, ההתחממות ביחסים עם טורקיה והביקור של הנשיא הרצוג במדינה בהמשך השבוע: "זה סיפור כמעט הפוך מהביקור של בנט: האינטרס שלנו היה לא להיענות לחיזורים של טורקיה, כל כך התחזקנו אזורית שאנחנו באמת לא צריכים אותה, אבל פה קרה דבר מדהים שכל כך התחזקנו וארדואן כל כך נחלש – שהוא חיזר אחרינו ותשעה חודשים אמרנו לו לא – עד שבא והרצוג ואמר לו כן. כתוצאה מזה היד שלנו על הברז, באמת אין אמון בו, אבל אם הוא יחזור לסורו אנחנו נוכל לסגור את הברז".

    הוא התייחס לטענות שאסור לסמוך על ארה"ב ביום פקודה, בפרט לאור אירועי אוקראינה: "האמריקאים מספקים את הסחורה במקרה שלנו כבר 60 שנה, קיבלנו מהם כל סיוע ועזרה במשך שנים ואם אנחנו כל כך חזקים היום זה הרבה מאוד בזכותם, אין עוד מדינה שקיבלה סיוע כספי וחימוש אמריקאי כמונו".

    עוד אמר ליאל בהקשר של המלחמה באוקראינה: "המלחמה הזאת רק התחילה, זה שהאמריקאים לא הכניסו כוחות צבאיים לא אומר כלום, הסנקציות מאוד משמעותיות והחרם מאוד משמעותי".



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      בנט טס בשבת על מצב שבת…. המטוס היה על שעון שבת..🇺🇦✈🛩🛫🛬

    2. 2

      עלק שעון שבת פחחחח

    3. 1

      אלון ליאל לא שמע על ריאל פוליטיק ? האמריקאים כן. עזרו ועוזרים לנו מ 1967 (ההוקים והפטונים הראשונים היו מאדנאואר ווילי בראנדט) לפי ענינם שלהם . כך צריכה גם ישראל . עכשיו , בעידן הזמני מאד של ביידן טוב עושה רה"מ שמתקרב ,כמו ביבי ,לפוטין.